راز و رمز سلامتی

سلامتی

فرق بین عیارهای طلا چیست و کدام یک از همه بهتر است؟


«عیار» به ‏درجه خلوص طلا در مصنوعات ساخته‌شده از طلا گفته می‌شود. عیار طلا را از واحد کامل ۲۴ حساب می‌کنند. برای مثال طلای ۲۴ عیار طلای خالص با حداقل ۹۹٬۹ درصد طلاست. یا مثلا طلای ۱۸ عیار از ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد فلز دیگر تشکیل شده‌است.

باید بدانید که عیار تعیین کننده مرغوب بودن یا نبودن طلا نیست؛ بلکه میزان وجود فلزات دیگری که در ساخت مصنوعات طلا استفاده می‌شود را تعیین می‌کند.

به طور کلی برای تعیین عیار از اعداد مختلفی همچون ۱۸K، ۱۴K یا ۱۰K استفاده می‌شود. هریک از این اعداد بیانگر وجود درصد ‏مشخصی از طلا در یک شئ است. ‏حرف انگلیسی K در کنار این اعداد اولین حرف کلمه قیراط (karat) است. از قیراط برای نمایش درصد خلوص طلا استفاده می‌کنند. البته باید توجه داشته باشید که در زبان انگلیسی «عیار» را «قیراط» (carat یا Karat) می‌نامند و به همین خاطر با حرف اختصاری K مشخص می‌کنند. اما این قیراط با آن قیراطی که واحد اندازه‌گیری جرم سنگ‌های قیمتی و مروارید است، فرق دارد.

پس متوجه شدیم که «عیار»، واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گران‌بهاست. احتمالا برایتان سوال پیش آمده که چرا طلا را با دیگر فلزها ترکیب می‌کنند؟ به این خاطر که طلای خالص ذاتا نرم است و هنگام استفاده در ساخت مصنوعات ممکن است تغییر شکل پیدا کند. ‏به همین خاطر برای اینکه سختی و استحکام کافی داشته باشد، معمولا آن را با فلزهای دیگر همچون مس، نقره، پلاتین و نیکل ترکیب می‌کنند.

بیشتر بخوانید :

در بالا اشاره کردیم که هر چه میزان سایر فلزات در مصنوع طلا بیشتر باشد، عیار پایین‌تر است و برعکس؛ هر چه میزان طلا بیشتر و فلزات دیگر کمتر باشد، عیار مصنوع طلا بالاتر است و ارزش بیشتری دارد.

برای درک بهتر این مساله به موارد زیر توجه کنید:

طلای ۲۴ عیار (۲۴K): یک طلای خالص است و از ترکیب هیچ فلز دیگری در آن استفاده نشده است.

طلای ۱۸ عیار (۱۸K): از ۱۸ واحد طلا و ۶ واحد فلزات دیگر (مس، نقره یا پلاتین) تشکیل شده است. یعنی خلوص طلای آن ۷۵ درصد است.

طلای ۱۴ عیار (۱۴K): از ۱۴ واحد طلا و ۱۰ واحد فلزات دیگر تشکیل شده است. یعنی خلوص طلای آن ۵۸٫۳ درصد است.

نکته اول: باید توجه داشته باشید که به این کدهایی که روی طلا زده می‌شود اصطلاحا «انگ» هم می‌گویند. که همان مفهوم عیار را دارد.

نکته دوم: فلزهای گرانبها مثل طلا را نقره گاهی با واحد ۱۰۰۰ عیار می‌شوند. مثلا عیار «۷۵۰» طلا معادل همان عیار ۱۸ است. یعنی ۷۵۰ واحد از هزار واحد مصنوع طلا از طلای خالص تشکیل شده و بقیه‌ی آن آلیاژی از دیگر فلزهاست.

منبع : طلا فروشی اینترنتی کیش طلا




موضوعات: زیورآلات ,
[ بازدید : 124 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ سه شنبه 31 فروردين 1400 ] [ 16:35 ] [ رعنا ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]