راز و رمز سلامتی

سلامتی

ارتودنسی دیمون


ارتودنسی دیمون یا به عبارت دیگر ارتودنسی خود تنظیم، بریس های خود تنظیمی هستند که مانند بریس های فلزی روی دندان نصب می شوند با این تفاوت که به جای داشتن براکت هایی که مدام نیاز به تنظیم و سفت شدن دارند، این بریس ها از یک مکانیزم کشویی بهره مند هستند که سیم های ارتودنسی را به براکت های متصل می کنند تا به صورت طبیعی و با صاف شدن تدریجی دندان ها حرکت کنند. همین باعث می شود تا ارتودنسی دیمون راحت تر و زیباتر باشد و در مدت کمتر نتیجه بهتری را به دست دهد. این بریس ها ممکن است از جنس سرامیک یا فلز باشند و بر خلاف ارتودنسی فلزی نیاز به کش ندارند.

بریس های دیمون از روش های متفاوتی برای حرکت دادن دندان به سمت جایگاه صحیحش استفاده می کنند. بریس ها روی سیم هایی که براکت های کشویی را به هم متصل می کنند نصب می شوند. البته این سیم ها بر خلاف بریس های فلزی قدیمی، فشار زیادی برای متصل کردن براکت ها به هم وارد نمی کنند. سپس این بریس ها تنظیم می شوند تا دندان هایتان را به تدریج حرکت دهند و به مرور تنگ تر شوند. این بریس ها نسبت به بریس های فلزی، فشار کمتری تولید می کنند که البته این نوع ارتودنسی برای نتیجه بخشی بهتر نیازمند درمان های مکمل مثل کشیدن دندان و استفاده از گسترش دهنده های کام می باشد.

انواع براکت های خود تنظیم (دیمون)

غیر فعال: براکت های غیر فعال نیازمند سیم ارتودنسی کوچکتری هستند که اصطکاک کمتری تولید می کند و به دندان این اجازه را می دهد تا آزادانه تر حرکت کند. براکت های غیرفعال اغلب در ابتدای درمان ارتودنسی استفاده می شوند تا به دندان برای شروع حرکت و جابه جایی کمک کنند.

فعال: براکت های فعال از سیم ارتودنسی پهن تری استفاده می کنند تا فشار بیشتری را به دندان ها وارد کنند و آنها را با شدت بیشتری به جایگاه صحیحشان بازگردانند. براکت های فعال همچنین می توانند کنترل بیشتری برای ایجاد نتایج قوی و پیوسته داشته باشند.

بریس های خود تنظیم یکی از بهترین نوع بریس برای بیماران محسوب می شوند. پزشک می تواند شما را در انتخاب مناسب ترین ارتودنسی یاری کند.

مزایای ارتودنسی دیمون (خود تنظیم)

مزایای بریس های خود تنظیم نسبت به بریس های معمولی کاملا مشخص است. از نظر زیبایی، بریس های دیمون در مقایسه با بریس های فلزی قدیمی کمتر جلب توجه می کنند اما از آنجایی که امروزه هر دو این بریس ها دارای مدل های شفاف نیز می باشند، پس این مزیت خیلی مجاب کننده نیست.

بزرگترین مزیت بریس های دیمون که نمی توان آن را نادیده گرفت، کاهش طول درمان است. طبق مطالعات انجام شده، مدت درمان با بریس های دیمون حدود نیم سال از مدت درمان با بریس های فلزی کمتر است. همچنین بیمارانی که از بریس های دیمون استفاده می کردند، ۴۷.۸ درصد کمتر از افرادی که بریس فلزی داشتند به پزشکشان مراجعه کرده اند.

به دلیل عدم وجود کش یا بند های فلزی هیچ اصطکاکی در بریس های دیمون وجود ندارد و دندان می تواند آزادانه تر حرکت کند که منجر به کوتاه شدن طول درمان و کاهش درد ارتودنسی می شود.

کش های ارتودنسی که در سایر بریس ها استفاده می شوند، می توانند باعث تجمع باکتری و ماده ی پلاک شده و با خوردن غذاها و نوشیدنی های مختلف تغییر رنگ دهند.

ارتودنسی دیمون با حذف این کش ها باعث سلامت دهان و دندان و همچنین داشتن لبخندی زیبا به همراه دندان های سالم پس از اتمام دوره ارتودنسی می شوند.

معایب بریس های دیمون (خود تنظیم)

جزئیات: تفاوت ارتودنسی خوب با عالی در جزئیات آنهاست. هر متخصص ارتودنسی می تواند دندان هایتان را مرتب کرده و ظاهری مناسب به آنها دهد و برای برخی ممکن است تنها ۲ تا ۶ ماه طول بکشد اما جاگذاری دندان در جای مشخص برای داشتن ظاهری زیبا و ایده آل و یا همان لبخند هالیوودی نیازمند حرفه ای بودن متخصص ارتودنسی می باشد.

به طور کلی بریس های خود تنظیم اسلک(slack) های(سیم هایی که کمی شل تر درون براکت ها قرار می گیرند) بیشتری درون خود دارند و این به این معناست که اتصال و کنترل جزئیات ریز در مرحله ی نهایی ارتودنسی، برای پزشک کار دشواری است. به این ترتیب مرحله ی نهایی در ارتودنسی دیمون معمولا طولانی تر از همین مرحله در ارتودنسی فلزی است و گرفتن نتیجه دلخواه نیز آسان نخواهد بود. به همین علت با در نظر گرفتن زمان کلی درمان، بریس های خود تنظیم چندان هم سریع عمل نمی کنند.


فرسودگی درهای براکت: با گذشت زمان درهای بریس های دیمون می تواند فرسوده شود و درست بسته نشود که در این صورت پزشک مجبور به استفاده از بند یا کش می شود.

قیمت: هزینه ی ارتودنسی دیمون بالا بوده و پرداخت کل این هزینه به عهده ی خود بیمار است. به دلیل اشکالات موجود، این ارتودنسی ارزش این همه هزینه را نخواهد داشت.

منبع : سایت دکتر خضری- بهترین متخصص ارتودنسی در کرج



موضوعات: سلامت دهان و دندان,
[ بازدید : 128 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ يکشنبه 4 مهر 1400 ] [ 14:56 ] [ رعنا ]

[ ]

هزینه لمینت دندان چقدر است؟ مقایسه قیمت لمینت و ونیر کامپوزیت


هزینه لمینت دندان چقدر است؟ مقایسه قیمت لمینت و قیمت کامپوزیت دندان لبخند زیبا یکی از اجزای اصلی زیبایی است. ظاهر دندان‌های هر شخص درعین‌حال که باعث می‌شود جذاب‌تر و جوان‌تر به نظر برسد، تأثیر ق…لبخند زیبا یکی از اجزای اصلی زیبایی است. ظاهر دندان‌های هر شخص درعین‌حال که باعث می‌شود جذاب‌تر و جوان‌تر به نظر برسد، تأثیر قابل‌توجهی بر عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس وی دارد. اگر به دلیل فاصله ناهموار بین دندان‌های خود احساس راحتی نمی‌کنید، بدانید که این موضوع دیگر یک مشکل حل نشدنی نیست. به لطف دندانپزشکی زیبایی مدرن، می‌توانید از یک لبخند زیبا در حالی که با دیگران صحبت می‌کنید لذت ببرید. لمینت دندان یکی از روش هایی است که به کمک رفع مشکلات دندانی آمده است. اما سؤالی که ذهن زیباجویان را درگیر خواهد کرد این است که هزینه لمینت دندان چقدر است؟ونیر کامپوزیت و لمینت یک عمل زیبایی دندانپزشکی و یک راه‌حل پیشرفته است که از طریق آن می‌توانید از دندان‌های مرواریدی سفید و سالم لذت ببرید. این مواد ظریف، رنگ دندان و سفارشی هستند که به جلوی دندان متصل شده و انواع مشکلات دندانی را اصلاح می‌کنند. تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام تکنیک برای شما مناسب است به مجموعه معیارهای متفاوتی برمی‌گردد. پس از بررسی دقیق جوانب مثبت و منفی روکش‌های دندانی، می‌توانید هر دو روش را سبک سنگین کرده تا به یک نتیجه معقول برسید. قیمت لمینت دندان باتوجه‌به نوع لمینت و کلینیکی که برای این کار انتخاب می‌کنید، متفاوت است.

مقایسه قیمت لمینت و قیمت ونیر کامپوزیت

در جدول زیر محدوده قیمت لمینت دندان و قیمت کامپوزیت دندان آورده شده است. علت تفاوت این قیمت‌ها استفاده از برندهای متفاوت است. برخی از برندها از کیفیت بهتری برخوردارند و ماندگاری بیشتری دارند. برخی به دلیل وارداتی بودنشان با نوسانات ارز دچار تغییر قیمت هستند. برندهای مورداستفاده در ایران از کیفیت مناسبی برخوردارند و هر فردی متناسب با بودجه خود می‌تواند یکی از آن ها را انتخاب نماید. البته لمینت دندان باید در مراکز و کلینیک‌های معتبر انجام پذیرد.

آیتم هزینه

هزینه و قیمت لمینت دندان 3.000.000 تا 3.800.000

هزینه لمینت موقت دندان تا آماده‌شدن لمینت دائمی 1.000.000 تا 1.500.000

هزینه ونیرکامپوزیت در سال 1400 1.300.000 تا 2.800.000

هزینه ویزیت (خیلی جاها نمی‌گیرند) 20.000 تا 80.000



موضوعات: سلامت دهان و دندان,
[ بازدید : 110 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ يکشنبه 28 شهريور 1400 ] [ 14:59 ] [ رعنا ]

[ ]

انواع ایمپلنت های دندانی


ایمپلنت اندوستیال : ایمپلنت اندوستیال نوعی از ایمپلنت است که در درون استخوان قرار می‌گیرد.

ایمپلنت ساب پریوسیال : ایمپلنت ساب پریوسیال به ایمپلنتی گفته میشود که بر روی استخوان های آرواره و در زیر بافت لثه قرار می‌گیرد. از این ایمپلنت به علت استحکام کم و نتایجی ضعیف که در بلند مدت ایجاد می کند دیگر استفاده نمی‌کنند.

ایمپلنت زایگوماتیک: اگر استخوان های فک تحلیل رفته باشند، این استخوان ها به یک ساختار فلزی استخوان گونه ای پیچ خواهند شد.

قیمت ایمپلنت دندان در سال 1400

در ایران برای ایمپلنت دندان از برندهای مختلفی استفاده می شود .از مهم ترین برندهای آمریکایی، سوییسی، آلمانی و کره ای استفاده می‌کنند. هزینه ایمپلنت دندان به ازای هر واحد ایمپلنت به شرح زیر است.

آمریکایی : 10000000 تا 12000000 تومان

آلمانی: 7000000 تا 9000000 تومان

سوییسی: 7500000 تا 9500000 تومان

فرانسوی: 7500000 تا 8500000 تومان

ایتالیایی: 6000000 تا 8000000 تومان

اسپانیایی: 6000000 تا 8300000 تومان

کره ای: 5000000 تا 6000000 تومان

ایرانی: 3000000 تا 4800000 تومان

چینی: 4000000 تا 5500000 تومان

قیمت دندان مصنوعی

یکی از روش های قدیمی و پرکاربرد برای پر کردن جای خالی دندان هایی از بین رفته، استفاده از دندان مصنوعی می باشد.البته دندان مصنوعی در افرادی که شرایط لازم برای ایمپلنت را ندارند نیز کاربرد دارد. این روش هزینه های نسبتا کمتری در مقایسه با برخی از ایمپلنت های دندان دارد. اما مزایای استفاده از ایمپلنت و میزان ماندگاری در برخی از برند های آن بیشتر از دندان مصنوعی می باشد. با این حال برخی از افراد استفاده از دندان مصنوعی را ترجیح می دهند. قیمت دندان مصنوعی بسته به نوعی که انتخاب می‌کنید دارای تعرفه های گوناگونی است. قیمت ها به صورت تقریبی در زیر آورده شده است:

روکش زیرکونیا به ازای هر دندان : 3 میلیون تومان

روکش چینی به ازای هر دندان : 1.5 میلیون تومان

روکش فلزی چینی به ازای هر دندان : 1 میلیون تومان

پستن دندان : 450 هزار تومان

دست دندان : 4 میلیون تومان به صورت تقریبی



موضوعات: سلامت دهان و دندان,
[ بازدید : 105 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ يکشنبه 28 شهريور 1400 ] [ 14:58 ] [ رعنا ]

[ ]

چه کسانی نباید لمینت انجام دهند؟


به طور معمول هر کسی یکی از موارد ذکر شده در بخش های بالا را داشته باشد واجد شرایط نصب مراجعه به متخصص ترمیمی و زیبایی دندان و نصب لمینت دندان است. اما دقت کنید که در چند حالت نیازی به نصب لمینت نیست و یا بهتر است که اینکار را انجام ندهید:

زمانی که دندان شما دچار پوسیدگی شده است

زمانی که بین دندان های شما فاصله بسیار زیادی افتاده

زمانی که دنداهای شما بسیار کج است

زمانی که دندانی بیش از حد بیرون زده است

اگر بیماری لثه دارید یا مستعد ابتلاء به آن هستید

اگر دیابت کنترل نشده دارید

اگر سیگار می کشید یا به دخانیات دیگر تمایل زیادی دارید

اگر متعهد به رعابت بهداشت دهان و دندان نیستید

اگر دمدمی مزاج هستید و ممکن است از لمینت کردن دندان هایتان پشیمان شوید

در خصوص موارد 2 تا 4 بهترین درمان و رو اصلاحی ارتودنسی دندان است. چنانچه مایل هستید در این موررد بیشتر بدانید می توانید به گنجینه مقالات سایت دکتر درویش پور که تمامی مباحث ارتودنسی را پوشش داده مراجعه کنید.

هزینه لمینت دندان چقدر است؟

سه عامل مهم در هزینه لمینت دندان تاثیر گذار است. اول تعداد دندان هایی که نیازمند لمینت شدن هستند، دوم منطقه جغرافیایی و سوم دندانپزشکی که برای نصب به مطب او مراجعه میکنید. و بهتر است بدانید که انجام اینکار هرچند که توسط دندانپزشک عمومی نیز امکان پذیر است اما بهتر است که به یک متخصص ترمیمی و زیبایی دندان مراجعه شود. هزینه هر واحد لمینت دندان متغیر بوده و می توانید چیزی بین 1,400,000 تا 1,600,000 باشد.



موضوعات: سلامت دهان و دندان,
[ بازدید : 128 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ سه شنبه 23 شهريور 1400 ] [ 16:03 ] [ رعنا ]

[ ]

حرکت دندان ها پس از حذف دستگاه ارتودنسی


حرکت دندان ها پس از برداشتن دستگاه ارتودنسی ثابت ممکن است به دلایل متعددی باشد.

دلایلی مانند :

  • ژنتیک
  • سایش شبانه دندان
  • از دست دادن دندان های کناری

اگر شما خواستار داشتن یک لبخند زیبا برای همه عمر هستید بسیار حیاتی است که درباره حرکت دندان ها به موقعیت قبل از درمان اطلاعاتی کسب کنید.

بافت پریودنتال شما نیاز به زمانی در حدود یک سال برای سازماندهی مجدد و تحکیم پس از درمان دارد.

در طول این مدت استخوان نگهدارنده و بافت نیاز به تنظیم و هماهنگی خود با موقعیت جدید دندان ها دارند.

نگهدارنده متحرک به منظور راحتی بیشتر و تسهیل محافظت از دندان ها به شما داده می شوند تا دندان ها نتوانند به موقعیت قبلی خود برگردند.

تمایل دندان ها به بازگشت به موقعیت قبلی

حمایت از ساختار دندانی که به تازگی صاف و از وسط تراز شده به زمان بیشتری برای تکمیل درمان نیاز دارد.

دندان ها با گذشت زمان در موقعیت جدید خود تثبیت می شوند اما خطر ابتلا به عود همواره وجود دارد.

این در حالی است که دندان ها به طور طبیعی تمایل دارند که به موقعیت قبلی خود بازگشت کنند.

به همین دلیل است که استفاده از نگهدارنده ها ی متحرک پس برداشتن دستگاه ثابت ضروری به نظر می رسد.

عواملی که باعث عود درمان ارتودنسی می شوند

دلایل عود درمان ارتودنسی

سایش شبانه دندان

دندان قروچه یا چرخش شبانه دندان ها قادر است نیروهای بسیار قوی را به دندان ها وارد کند.

فشاری که در اثر انتقال این نیروها به فک پایین داده می شود می تواند موقعیت دندان ها را تحت تاثیر قرار دهد و آنها را از هم ترازی خارج کند.

اغلب متخصصین ارتودنسی براین باورند که این نیروها می تواند باعث حرکت نادرست و کج شدن دندان ها شود.

ژنتیک

تاثیر ژنتیک بر دندان های افراد بسیار زیاد است.

تا آنجا که اگر فردی در دوران کودکی تحت نظر یک متخصص ارتودنسی باشد و دندان های او تا سالهای نوجوانی با هماهنگی رشد کرده باشند در بزرگسالی ژنتیک می تواند دندان های او را تغییر دهد.

از دست دادن دندان

دندان ها مطابق یک فرمان طبیعی به طور معمول همیشه حرکت دارند.

هنگامی که یک دندان از بین می رود و از دهان شما خارج می شود سایر دندان ها مطابق یک اقدام طبیعی به نام “رانش mesial ” به سمت جلو حرکت می کنند.

این رانش باعث ایجاد ناهماهنگی دندان های مجاور می شوند.

افزایش سن

در اثر افزایش سن دندان های فک پایین رشد می کنند و از لثه ها بیرون می زنند.

رشد قسمت های پایینی دندان که بدون مینا و بدون محافظ است باعث ضعیف شدن دندان می شود.

در این صورت دندان ها ممکن است تحت فشار و تغییر واقع شوند.

به طور کلی می توان گفت جنبش دندان ها در اثر افزایش سن به خصوص در دندان های فک پایین بسیار متداول است.



موضوعات: سلامت دهان و دندان,
[ بازدید : 144 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ سه شنبه 23 شهريور 1400 ] [ 15:52 ] [ رعنا ]

[ ]

درمان ارتودنسی در بیماران دیابتی چگونه باید انجام شود؟


از آنجا که بیماران دیابتی تحت درمان ارتودنسی دندان به عنوان بیماران پریودنتال در نظر گرفته می شوند.

ملاحظات درمان براساس بیمارانی باید تنظیم شود که لثه های بیماری دارند. .

اگر کنترل پلاک در بیماران دیابتی دشوار است و برای رسیدن به تمیزی دندان باید کمتر از برس بین دندانی و مسواک استفاده کرد.

بهتر است پس از هر بار استفاده ازمسواک از یک دهانشویه ضد عفونی کننده مانند کلرهگزیدین که کنترل کننده پلاک شیمیایی است به عنوان کمکی در نظر گرفته شود .

برای به حداقل رساندن تاثیر خنثی کننده خمیر دندان بر روی مولکول کلرهگزیدین باید حداقل یک فاصله زمانی 30 دقیقه بین مسواک زدن و شستشو با کلرهگزیدین وجود داشته باشد .

از آنجا که امروزه هیچ محدودیت سنی بالایی برای درمان ارتودنسی وجود ندارد.

ارتودنتیست باید قرار ملاقات با هر دو بیمار را / دیابتی نوع 1 و / دیابتی نوع 2 را در صبح و اول وقت بگذارد .

اگر درمان بیمار برای یک جلسه طولانی برنامه ریزی شده باشد.

به عنوان مثال 90 دقیقه باشد.

باید به او توصیه شود که یک وعده غذایی معمول مصرف کند و داروی خود را هم به طور عادی صرف کند .

اثر دیابت شیرین بر روی حرکات ارتودنسی

دیابت همچنین ممکن است بر روی تراکم استخوان تاثیر بگذارد وباعث کاهش مواد معدنی استخوان و پوکی استخوان شده و سبب شدت بیماری پریودنتال بشود .

چندین مکانیسم گزارش شده که نشان می دهد تغییر استخوان در اثر دیابت باعث کاهش فعالیت استخوانسازی و افزایش مرگ سلولی سلول های استخوان ساز می شود .

همچنین یکی دیگر از عوامل موثردر دیابت ممکن است افزایش میزان فعالیت تحلیل ریشه باشد .

اثر بیماری پریودنتال بر درمان ارتودنسی

بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت شیرین به درمان ارتودنسی نیاز دارند .

هنگامی که اطراف دندان استخوان از دست رفته داریم اغلب دندان ها در موقعیت های نامطلوب قرار می گیرند .

از دست دادن استخوان با وجود داشتن التهاب همانطور که در پریودنتیت ( مرحله پیشرفته بیماری لثه ) پیدا شده است می تواند در حرکت های ارتودنسی غیر قابل پیش بینی در طول درمان ارتودنسی باشد.

در بیماری پریودنتیت سطح قند خون در نوسان است .

تحقیقات بیشتر نشان می دهد که زمانی که بیماران مبتلا به دیابت شیرین برای به دست آوردن کنترل بیماری های لثه و تحلیل لثه تلاش می کنند ، آنها همچنین می توانند کنترل بهتر دیابت خود را به دست بیاورند .



موضوعات: سلامت دهان و دندان,
[ بازدید : 120 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ سه شنبه 23 شهريور 1400 ] [ 15:48 ] [ رعنا ]

[ ]

آمادگی های لازم قبل از متصل کردن ونیر دندان کدام اند ؟


برای اینکه بتوانید با آمادگی بهتر و در موقعیتی ایده آل به مطب دندانپزشکی زیبایی خود مراجعه کنید حتما به چند نکته زیر توجه کنید.

سلامتی دندان و لثه خود را ارتقاء دهید

دندان و لثه شما باید پیش از شروع روند روکش دندان حتما و حتما از سلامتی بالایی برخوردار باشد. اگر هر مشکلی متوجه دندان و یا لثه های شما باشد (مثلا لثه عفونت کرده باشد) شما باید با کمک دندانپزشک عمومی خود آن مشکل ها را برطرف کنید و بعد از سلامتی کامل اقدام به روش کردن دندان کنید.

ونیر دندان همیشه گزینه ایده آلی برای شما نیست

برخی اوقات اصلا لزومی به روکش دندان نیست و شاید باید برای محافظت و زیبا کردن دندان ها و لبخندتان از روش های دیگری استفاده کنید. برای مثال اگر شما دندان قروچه دارید و یا عادت دارید که دندان هایتان را به هم میسابید، شاید بهتر باشد از خیر ونیر بگذرید زیرا ونیر دندانپزشکی اصولا لایه های نازک و ظریفی هستند و با دندان قروچه ممکن است بشکنند و یا ترک بردارند.

بیشتر بخوانید : ونیر کامپوزیت

ونیر دندان روشی غیر قابل بازگشت است

دندانپزشک زیبایی برای اینکه بتواند روکش دندان را به سطح دندانتان متصل کند باید حتما لایه نازکی از مینای دندانتان را خراش دهد. و از آنجایی که مینا توانایی رویش و ترمیم مجدد ندارد، زمانی که دندان خود را روکش کردید دیگر نمیتوانید پشیمان شوید و بگویید من دندان واقعی خودم را میخواهم. زیرا دندان شما خراش خورده و مثل سابق نمیشود. مگر اینکه دوباره روکش ها را عوض کنید.

ممکن است ونیر دندانپزشکی شل شود

اگر به درستی نتوانید بهداشت دندان و دهان خود را رعایت کنید و یا حادثه ای رخ دهد ممکن است که روکش شما شل شود. چاره کار شل شدن ونیر دندان چیست؟ 100 درصد باید دوباره به متخصص دندانپزشک زیبایی خود مراجعه کرده و دوباره آن را ترمیم کنید.

به طور مرتب به دندانپزشک زیبایی خودتان مراجعه کنید

بعد از اینکه کارتان با روکش دندان تمام شد و صاحب یک یا تعدادی از آن ها شدید باید به طور منظم برای ارزیابی و بررسی به دندانپزشک مراجعه کنید تا اگر مشکلی در خصوص آن ها وجود داشت سریعا تشخصی داده شده و اصلاح شود.

بیشتر بخوانید : لمینت دندان



موضوعات: سلامت دهان و دندان,
[ بازدید : 122 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ سه شنبه 23 شهريور 1400 ] [ 15:42 ] [ رعنا ]

[ ]

در چه مواردی مشکل شما فقط با درمان ارتودنسی برطرف می شود نه لامینت دندان !


درمان ارتودنسی روشی است که به وسیله آن در وضعیت و عملکرد دندان ها بهبود حاصل شده و ظاهر دندان ها زیبا تر می شود .

لامینت دندان خوبه یا ارتودنسی؟

اگر سوال شما هم همین است بهتر است بوسیله یک ویزیت از مشکل دندان های خود باخبر شوید.

در این نه مورد مشکل شما تنها با درمان ارتودنسی برطرف می شود :

  • کمبود فضا درفک
  • اختلال های فکی یا مال اکلوژن
  • عدم همپوشانی دندان ها
  • بهم ریختگی دندان ها
  • کوچکی و بزرگی فک
  • اصلاح فرم صورت وفک ها
  • جلو زدگی یا عقب ماندگی فک پایین یا بالا
  • ایجاد هماهنگی بین اجزاء مختلف صورت
  • افتادن پیش از موعد دندان شیری

ر یک نظریه بحث برانگیز برخی از دندانپزشکان از مشکلات بسیاری که ونیرهای پرسلن بعنوان ارتودنسی فوری برای بیمارانشان به وجود آورده است صحبت کردند .

آنها تجربیات دندانپزشکی خود را که حاکی از این است که استفاده از ونیر ها به جای ارتودنسی به منظور برطرف کردن ایراد دندان ها به خصوص در افراد جوان با دندان های سالم تا چه اندازه می تواند مضر باشد عنوان کردند .

این دندانپزشکان می گویند آسیب سطحی یا سایش دندان طبیعی که به منظور نصب ونیرهای سرامیکی یا چینی صورت می گیرد می تواند مضر باشد .

دلیل آن هم این است که برای زیر سازی و آماده سازی برای انجام لامینت دندان ممکن است در برخی از موارد تا 30/3 درصد از سطح دندان توسط یک دندانپزشک بی تجربه کاسته شود .

این درحالی است که در بهترین شرایط پنجاه درصد از ونیرها پس از 10 سال به درمان مجدد نیاز پیدا می کنند .

از این رو استفاده از ونیر ها برای افراد جوانی که دندان های سالمی دارند و تنها به تمیز کردن و سفید کردن معمولی نیاز دارند توصیه نمی شود .

همچنین دندان هایی که مقدار قابل توجهی از ساختار خود را به علت پوسیدگی دندان یا ساییدگی و شکستگی از دست داده اند کاندیدهای خوبی برای لامینت پرسلن نیستند .

دلیل آن هم این است که ونیرها دندان ها را تقویت نمی کنند ، بلکه آنها تنها ظاهر دندان را بهبود می بخشد .

همانطور که در بالا ذکر شد اگر دندان به اندازه کافی سفت و سخت و محکم نباشد نمی تواند از خمش و یا شکستن جلوگیری کند .

در این وضعیت قرار دادن تاج دندان انتخاب مناسب تری برای این افراد است .

بیشتر بخوانید : ترمیم و زیبایی دندان



موضوعات: سلامت دهان و دندان,
[ بازدید : 119 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 22 شهريور 1400 ] [ 16:46 ] [ رعنا ]

[ ]

انواع کراس بایت


کراس بایت زمانی اتفاق می افتد که یک یا چند دندان فک پایینی دندان های فک بالایی را همپوشانی کند.

در حالت عادی دندان های فک بالایی باید کمی دندان های فک پایینی را بپوشانند.

در صورتی که این وضعیت بطور معکوس اتفاق بیفتد یعنی یک یا چند دندان فک پایینی یک یا چند دندان فک بالایی را همپوشانی کند “بایت معکوس یا کراس بایت “ اتفاق افتاده است .

کراس بایت جلویی دندان

کراس بایت عقب دندان

کراس بایت یک طرفه و دو طرفه

کراس بایت جلویی

این حالت زمانی ایجاد می شود که یک یا چند دندان پایین جلوتر از دندان های بالایی قرار بگیرد .

علت بروز این مشکل در اثر بزرگی فک پایین و کوچکی فک بالا و یا کمبود فضا به خاطر شلوغی دندان ها است .

کراس بایت جلویی یا قدامی اگر به موقع درمان نشود باعث تحلیل لثه و اختلال شدید در رشد فک می شود .

کراس بایت خلفی (پسین )

در این نوع اختلال بایت ، قوس دندانی بالایی و آرواره باریک است و ممکن است یک طرفه یا دو طرفه باشد .

این حالت اگر در دوران رشد درمان نشود بعد از گذشت زمان مشکل ساختاری ایجاد می کند و منجر به عدم تقارن اسکلتی می گردد .

کراس بایت یک طرفه

این نوع از کراس بایت باعث اختلال در رشد یک طرف از قوس دندانی می شود .

در این حالت قوس دندانی فک بالا باریک می شود که در اثر عاداتی مانند مکیدن انگشت شست یا پستانک در دوران کودکی بوجود می آید .

انسداد راه هوایی فوقانی نیز از دیگر عوارض کراس بایت یک طرفه می باشد .

کراس بایت یک دندانی

این بیماری ممکن است تنها در یک دندان باشد که در این حالت متخصص ارتودنسی برای به حرکت دادن آن از براکت یا نگهدارنده استفاده می کند .

اگر این اختلال بایت در چند دندان باشد ارتودنتیست از وسیع کننده کام استفاده می کند .

علت دیگری که ممکن است باعث اختلال در رویش یک دندان شود ، تراکم در قوس فک بالا است .

هنگامی که دندان های دائمی تمایل به ظاهر شدن دارند و دندان های شیری هنوز نیفتاده اند ” ظاهر شدن دندان دائمی در حضور دندان های شیری ” می تواند منجر به کراس بایت شود .

منابع :

https://www.orthodentist.ir/

https://www.orthoblog.ir/



موضوعات: سلامت دهان و دندان,
[ بازدید : 123 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 22 شهريور 1400 ] [ 16:40 ] [ رعنا ]

[ ]

چرا ونیر کامپوزیت بهترین و ارزان ترین روش برای اصلاح طرح لبخند است؟


دلایل زیادی وجود دارد که چرا بیشتر مردم این روزها دوست دارند تا با کمک مواد رزین کامپوزیت دندان ها و طرح لبخند خود را زیباتر کنند. در ادامه به ۴ دلیل پرداخته شده و نشان می دهیم چرا چنین است.

1. ونیر کامپوزیت یک ترمیم مستقیم است!

برخلاف لمینت دندان که باید حتما در لابراتوار ساخته شود (به همین دلیل به آن ترمیم غیر مستقیم گفته می شود)، ونیرهایی که از جنس کامپوزیت هستند در مطب دندانپزشک و به صورت مستقیم ساخته و متصل می شوند. به خاطر همین به آن ها ترمیم مستقیم گفته می شود.

به عبارتی چون قرار نیست در لابراتوار برای شما کاری صورت بگیرد، هزینه گزاف و اضافی برای کامپوزیت ها نیز پرداخت نمی کنید. تمام کار نصب این ونیره در مطب دندانپزشک انجام می شود و بیشترین هزینه نیز برای دستمزد دندانپزشک در نظر گرفته می شود که البته از لمینت بسیار کمتر و تقریبا نصف است.

۲. از لمینت دندان و ارتودنسی ارزانتر و سریع تر است

لمینت ها به جز اینکه در لابراتوار ساخته می شوند و هزینه لابراتوار نیز زیاد است، خودشان جنس خوبی دارند و به همین دلیل هزینه بیشتری نیز دارند. آن ها ماندگاری زیادی دارند، ظاهری کاملا طبیعی به لبخند می دهند و لبخند را به بهترین شکل اصلاح می کنند اما به دلیل همه این ویژگی ها هزینه بیشتری دارند.

از طرفی ونیر کامپوزیت دندان دقیقا همان کاری را انجام میدهد که لمینت برایمان انجام می دهد با این تفاوت که جنسشان کم دوام تر از لمینت ها است و اندازه لمینت ها زیبا و طبیعی نیستند. از طرف دیگر ارتودنسی نیز در ساده ترین حالت ممکن ۲ تا ۳ برابر کامپوزیت هزینه در بر دارد تا بتواند کج بودن جزئی دندان ها را برطرف کند.

۳. برخلاف لمینت دندان یک روش دائمی نیست

لمینت دندان یک روش کاملا دائمی است و کسی که دندان هایش را لمینت می کند چون مینای دندانش تراش خورده تا آخر عمر میبایست لمینت داشته باشد. این یعنی اگر یک زمانی لمینت آسیب ببیند باید حتما جایگزین شود و هزینه جایگزین کردن لمینت زیاد است. اما ونیر کامپوزیت دندان حتی اگر آسیب ببیند هزینه جایگزین کردن و تعمیر آن کم است و در صورتی که از آن خسته شوید تنها کافیست که کامپوزیت را با کمک دندانپزشک از روی دندان بردارید.

۴. دندانپزشک عمومی نیز آن را انجام می دهد

روش های تخصصی تری مانند ارتودنسی تنها باید توسط متخصص ارتودنسی انجام شود و همین که یک متخصص برای شما کاری انجام دهد قطعا هزینه درمان بیشتر هم می شود. اما اگر درمانی توسط دندانپزشک عمومی انجام شود ارزانتر در می آید. چون ونیر کامپوزیت دندان توسط یک دندانپزشک عمومی یا یک کلینیک دندانپزشکی عمومی نیز انجام می شود هزینه ان می تواند کاهش پیدا کند و خیلی ارزان تر از لمینت دندان یا سایر روش های اصلاح طرح لبخند باشد.



موضوعات: سلامت دهان و دندان,
[ بازدید : 117 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 22 شهريور 1400 ] [ 16:19 ] [ رعنا ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]